داکت اسپلیت

داکت اسپلیت چیست؟ و چه تفاوتی با کولر اسپلیت ها دارد؟




در بحث تهویه مطبوع یکی از پر کاربرد ترین سیستم ‌ها، داکت اسپلیت ها یا همان اسپلیت ‌های کانالی هستند که در این بخش به شرح این مبحث می پردازیم.

بد نیست بدانید که داکت اسپلیت، محصولی است همانند کولر اسپلیت های خانگی که در واحد های مسکونی و یا تجاری کوچک مصرف دارد. یونیت خارجی (کندانسور) آن در تراس و یا پشت بام و یونیت داخلی در داخل منزل و یا محیط کار نصب و راه اندازی می شود، با این تفاوت که در سیستم کولر های گازی معروف به اسپلیت یونیت، قسمت داخلی (اواپراتور) تنها در یک اتاق و به صورت آشکار نصب می شود و اتاق های دیگر از سرمایش مطبوع آن بی نصیب هستند و برای بهره بردن از سرمایش در اتاق های دیگر، الزاما باید از یونیت های اضافی استفاده کرد که به دلیل هزینه های مازاد و محدودیت فضا برای نصب کندانسور های متعدد، در بیشتر موارد، مشتری از آن چشم پوشی می کند. اما در سیستم داکت اسپلیت، یونیت داخلی در سقف کاذب نصب می شود و با کانال کشی به فضا های مورد نظر، سرمایش مطلوب کولر های گازی و یا گرمایش مورد نیاز در فصل سرما را به اتاق ها و یا بخش های ساختمان انتقال می دهد.

تفاوت دیگر داکت اسپلیت با کولر اسپلیت ها در این است که کولر اسپلیت ها ممکن است تک کاره (فقط سرمایشی) و یا دوکاره (سرمایش و گرمایش) باشند و در نوع دو کاره، گرمای حاصل بسیار محدود بوده و جوابگوی محل سکونت یا کار به ویژه در فصول سرد سال نیست، اما داکت اسپلیت دوکاره بوده و گرمای آن از طریق آب گرم حاصل از پکیج یونیت های گرمایشی تامین شده و با توجه به کانال کشی به تمام نقاط محیط، در فصول سرد سال، گرمای مورد نیاز محیط را به طور کامل و بدون نیاز به هیچ سیستم گرمایشی کمکی، تامین می نماید.

تفاوت داکت اسپلیت‌ ها در بعد گرمایش، اتصال مستقیم آن ‌ها به موتورخانه یا پکیج است. در حقیقت، زمانی که بخواهید از آن برای گرمایش محیط استفاده کنید، دیگر نیازی به یونیت خارجی نخواهید داشت.

عموما داکت اسپلیت های موجود در بازار به سه صورت High Pressure و Medium Pressure وLow Pressure می باشند که علت این نام گذاری، تفاوت در طراحی حداکثر طول کانال کشی و توان غلبه بر افت فشار ناشی از طول کانال می باشد.

داکت اسپلیت های شرکت تولیدی و صنعتی مهتاب گستر برای مصارف خانگی و یا تجاری سبک از 2 تا 5 تن تبرید به طور استاندارد و عمومی طراحی شده است و قابلیت طراحی و ساخت در تناژ های 5/1 تا 6 تن تبرید را به صورت سفارشی دارا می باشد.

دسته بندی این سیستم‌ ها با توجه به نوع کمپرسور دستگاه انجام می گیرد که داکت اسپلیت ‌های معمولی و اینورتر دو نوع متفاوت از این دستگاه‌ ها هستند.

اما می دانید داکت اسپلیت اینورتر چیست؟

یکی از انواع داکت اسپلیت ها می باشد که مصرف برق کم تری نسبت به سایر داکت اسپلیت های معمولی دارد.

تکنولوژی اینورتر در دستگاه داکت اسپلیت موجب می شود که کمپرسور دستگاه در زمان استارت با مقدار جریان مصرفی بسیار پایین و به ارامی شروع به کار کند.

دستگاه اینورتر پس از استارت به مرور جریان مصرف برق خود را بالا می برد و کمپرسور با حداکثر ظرفیت، شروع به کار می کند و پس از خنک شدن محیط، به مرور میزان عملکرد کمپرسور، مصرف جریان برق را کم می کند.

ظرفیت حرارتی اسپلیت ‌های کانالی و قدرت سرمایش و گرمایش آن ‌ها نسبت به اسپلیت ‌های معمولی بیشتر است و با استفاده از این سیستم‌ ها می توان محیط بزرگ تری را تحت پوشش قرار داد.

دستگاه داکت اسپلیت اینورتر از روشن و خاموش کردن بی مورد دستگاه جلوگیری می کند که همین امر سبب کاهش بیست درصدی در مصرف برق می شود.

توجه : اما نکته خائز اهمیت در داکت اسپلیت های اینورتر این است که، وقتی به صورت فول لود یا تمام ظرفیت در حال کار باشند مانند داکت اسپلیت های معمولی مصرف بسیار بالایی دارند و فقط در هنگام استارت و همچنین در زمان هایی که نیاز به تمام ظرفیت وجود ندارد مصرف برق بهینه ای دارند.

اجزای تشکیل دهنده سیستم داکت اسپلیت

داکت اسپلیت از اجزای مختلفی تشکیل شده است که اصلی ترین بخش های آن شامل موارد زیر می باشد:

·        یونیت خارجی

·        یونیت داخلی

·        لوله های مسی

·        کانال ها

·        ترموستات دیواری

·        دریچه ها

یونیت خارجی : یونیت خارجی یا کندانسور در بیرون ساختمان و در فضای باز نصب و راه اندازی می شود. (در فرایند سرمایش، گاز مبرد توسط کمپرسور در این یونیت خنک می شود.)

یونیت داخلی : یونیت داخلی یا هواساز در داخل ساختمان معمولا زیر سقف کاذب قرار می گیرد.

ترموستات : تنظیم دما، سرعت فن و ... توسط ترموستات دیواری کنترل می شود.

لوله مسی : یونیت داخلی و یونیت خارجی توسط این لوله به یک دیگر متصل می شوند. گاز مبرد خنک شده از طریق این لوله ها به یونیت داحلی می رود.

ویژگی های داکت اسپلیت

·        نصب در سقف کاذب و دور از دید

·        دارای کویل آب گرم (با ظرفیت واقعی)

·        طراحی و ساخت مناسب مناطق حاره ای

·        امکان اتصال به پکیج و موتور خانه مرکزی

·        عدم نیاز به پمپ آب و سیستم لوله کشی آب

·        قابل تولید در سه ظرفیت ۲ تن ، ۲.۵ تن ، ۳ تن

·        مجهز به ترموستات هوشمند وایرلس (بدون سیم)

·        دستگاه مجهز به ریموت کنترل دیواری و بی سیم

·        مجهز به محافظ کمپرسور و سیستم کنترل فشار گاز

·        سیستم یکپارچه سرمایش و گرمایش واحد مجهز به کنترل هوشمند

·        امکان اتصال به سیستم هوای تازه سرمایش توسط کویل DX با راندمان بالا

مزایای داکت اسپلیت

همان طور که گفته شد، داکت اسپیلت یک سیستم دو منظوره سرمایشی و گرمایشی مدرن و هوشمند با فیلتراسیون قوی است که به دلیل مزایای زیر در واحد های مدرن درمانی، مسکونی، اداری، تجاری و ... فراگیر شده است:

·        کنترل هوشمند

·        گرمایش تقریبا رایگان

·        رطوبت گیر بسیار عالی

·        حجم بسیار کم تاسیسات

·        قابلیت کنترل نرخ رطوبت

·        فیلتراسیون قوی تر و کارامد

·        هزینه زیر ساخت بسیار ناچیز

·        عمر بسیار بالا تر نسبت به کولر گازی و ...

·        دارای کانال های انتقال هوابا حجم کم و منعطف

·        قدرت سرمایش و گردش هوای چندین برابر کولر گازی

·        افزوده شدن به ارزش ملک بسیار بیشتر از هزینه انجام شده

·        پوشش دهی واحد هایی تا 150 متر و سه خواب فقط با یک دستگاه

·        حذف رادیاتور دیواری و کولر گازی به عنوان عناصر مزاحم معماری مدرن

·   هزینه اولیه و نگهداری تمام شده در کنار نیاز به سرویس نگهداری بسیار کم تر نسبت به سیستم های چیلر و فن کویل

·   قابلیت تجمیع همه یونیت های خارجی به دور ترین نقطه مانند پشت بام به دلیل قدرت بالای موتور برخلاف کولر گازی

گرمایش در فصل های سرد سال توسط اسپلیت کانالی

اسپلیت های کانالی به دو روش می‌تواند هوا را گرم کند:

·        توسط کمپرسور و شیرچهارطرفه

·        توسط کویل آب گرم

در واقع داکت اسپلیت ها می توانند گرمایش محیط ‌های مسکونی را نیز تأمین کنند. کویل‌ های کار گذاشته شده در یونیت داخلی به صورت مستقیم به لوله کشی موتورخانه یا پکیج ساختمان متصل می شود و عمل گرمایش را انجام می دهد. تنها عیب این دستگاه ‌ها در زمان گرمایش استفاده از جریان برق است، که در نوع اینورتر آن این مشکل تا حدودی مرتفع شده است.

جایگزینی چند اسپلیت با یک دستگاه داکت اسپلیت

اگر می خواهید از چند کولر گازی در بخش های متفاوت ساختمان بهره ببرید، بهتر این است که به سراغ سیستم های داکت اسپلیت (اسپلیت کانالی) بروید.

انتخاب و خرید داکت اسپلیت

انتخاب سیستم مناسب در پروژه ‌های تهویه مطبوع بستگی به عوامل مختلفی دارد که شناخت آن ها می ‌تواند کارفرما را به سمت انتخابی درست و بهینه هدایت کند.

به منظور مشاوره در خصوص انتخاب دستگاه و خرید داکت اسپلیت مناسب برای واحد مسکونی، اداری، تجاری و ... با شرکت مهتاب گستر تماس حاصل فرمایید.

تلفن: 66706377 و 66709528

همراه:  09127883721